For numerical simulation of wave body interaction several solver is developed in OpenFOAM such as:
- olaFoam (or olaFlow)
- waveFoam
Those solvers are developed based on OpenFOAM solver interFoam which is a VoF solver. In this post, i will discuss about olaFoam
Wave type
user can choose among different wave types from constant/waveDict. following wave types are presented in the solver:
- regular
- solitary
- irregular
- wave maker
where for regular following theories are available:
- StokesI
- StokesII
- StokesIII
- StokesV
- cnoidal
- streamFunction
Fixed or moving body
If body is not fixed, then it is moving due to wave. For simulation of body motion, the 6DOF (degree of freedom) library is needed. It is available in olaDyMFoam. The body behavior is defined based on restrains and constrains. The constrain is banning the freedom of motion in translation or rotation , while retrains such as spring and damper are just confying the motion. In other words, retrains are interaction forces. They are function of body motion and velocity.
Moving body simulation
In present study, the body wave interaction is simulated with olaDyMFoam. wave type is second stokes and body is allowed to oscillate along vertical direction. The gird is created with blockMesh. The result is shown in Figure1

سلام اقای دکتر
وقتتون به خیر
من هم موضوع پروژم همین اثر موج روی سازه شناور
هست
با اپنفوم
سازه شناور رو هم شبیه سازی کردم اما بعد از چند ثانیه در حد ۶ یا ۷ ثانیه اینقدر دامنه حرکت جسم زیاد میشه که جواب ها واگرا میشه و ارور میده
توی این انیمیشنی هم که شما گذاشتین همیچن اتفاقی می افته به نظرم
آیا این یک خطا در شبیه سازی بنده هست؟ یا اصلا مشکلی وجود نداره؟
سلام
حدستون درسته چون این شبیه سازی یک دمو هست و با مقادیر واقعی انجام نشده. بنابراین بعد یه مدت دامنه نوسان زیاد میشه و حل واگرا میشه. اما اگه با مقادیر درست قید و بندها رو مقداردهی کنید با کمی سعی و خطا میشه جلوی این نوسانات رو گرفت.